Sebarkan ilmu,didik ummah dengan ilmu * moga bermanfaat dan diredhai Allah ^_^

About Me

My photo
23, happy and contented. Future nation's hope.

Thursday, August 29, 2013

Contoh Penulisan Laporan Pengalaman Berasaskan Sekolah

Contoh Penulisan Laporan Pengalaman Berasaskan Sekolah

Pelaksanaan Pengalaman Berasaskan Sekolah
Hari Pertama
Isnin , 19 Ogos 2013

Bil.

Aktiviti yang Dirancang

Perlaksanaan

Catatan
1.     

Menyiapkan laporan sebelum menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah
ü  

2.     

Mencatat kehadiran ke SKPK Alma
ü  
Menggunakan punch-card
3.     
Melawat seluruh kawasan SKPK Alma
ü  

4.     
Mengambil gambar kawasan sekitar sekolah
ü  
Kemudahan sekolah yang bersistematik dan memenuhi kehendak murid.
5.     
Menemu bual dengan guru pra-sekolah, Puan ... mengenai program pra-sekolah dan intervensi awal bagi kanak-kanak pendidikan khas masalah penglihatan dan pelbagai masalah (multiple disorder)
ü  

6.     
Mendapatkan maklumat umum sekolah daripada Pegawai Pentadbir sekolah
ü  





Hari Kedua
Selasa, 20 Ogos 2013

Bil.

Aktiviti yang Dirancang

Perlaksanaan

Catatan
1.     
Mengenal pasti pelajar masalah penglihatan yang bermasalah bahasa untuk kajian kes.
ü  

2.     
Berjumpa dengan Penolong Kanan HEM, Puan Wan Roha Wan Ibrahim untuk mendapatkan profil murid.
ü  

3.     
Menyiapkan soalan temubual dengan guru murid mengenai masalah bahasa murid dan intervensi.
ü  

4.     
Menyiapkan laporan PBS bagi hari kedua.
ü  

5.     
Mengambil video murid kajian kes dan murid Rintis Multiple Disabilities (MD) yang mengalami blindism.
ü  

6.     
Melawat bilik Rintis Md dan melihat kaedah Pengajaran dan Pembelajaran untuk kanak-kanak buta yang autisme.
ü  








Hari Ketiga
Rabu , 21 Ogos 2013

Bil.

Aktiviti yang Dirancang

Perlaksanaan

Catatan
1.     
Melawat pra-sekolah untuk mengambil data mengenai murid kajian kes dan menemu bual guru murid tersebut.
ü  

2.     
Mengambil gambar suasana pembelajaran dan kaedah pengajaran dan pembelajaran murid kajian kes.
ü  

3.     
Mengenal pasti bahan bantu mengajar bagi kanak-kanak pra-sekolah.
ü  
BBM huruf dan nombor Braille
4.     
Merakam latihan orientasi dan mobiliti murid Tahun 6 sekitar kawasan sekolah
-tanah rata (simen)
-kawasan jalan tar
-kawasan lorong kelas
-kawasan padang
-tangga
ü  
Bersama guru
5.     
Memerhati dan merakam murid Tahun 6 yang berlari di lorong skating dan bermain pingpong untuk orang buta.
ü  
Bersama guru







Hari Keempat
Khamis , 22 Ogos 2013

Bil.

Aktiviti yang Dirancang

Perlaksanaan

Catatan
1.     
Mengenal pasti tentang persekitaran sekolah, kekuatan dan kelemahan sekolah.
ü  

2.     
Mendapatkan maklumat latar belakang sekolah tentang landskap dan kawasan sekeliling sekolah daripada tukang pembersih sekolah, Pn. Arbiah.
ü  

3.     
Melihat dan merakam kokurikulum yang dilangsungkan di dewan sekolah.
ü  

4.     
Menyiapkan tugasan PBS yang diberikan
ü  

5.     
Mendapatkan rakaman murid-murid bersenam di dewan. Aktiviti yang dilakukan : menggolekkan bola ke hadapan.
ü  
Bersama guru








Hari Kelima
Jumaat, 23 Ogos 2013

Bil.

Aktiviti yang Dirancang

Perlaksanaan

Catatan
1.     
Mengambil peluang bersama guru Rintis MD untuk bertanya mengenai kaedah mengajar kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
ü  

2.     
Mencungkil bakat kanak-kanak , Yoong Qi Jie yang suka bercakap, dan mampu melihat warna (rabun) serta mengenal pasti anggota muka.
ü  

3.     
Merakam suasana murid ketika waktu rehat di kantin dan bersama Pegawai Pembantu Murid untuk bersama-sama murid di kantin.
ü  

4.     
Membantu Ai-Ai membuat latihan persediaan sebelum mengenal huruf dan nombor.






No comments:

Post a Comment