Sebarkan ilmu,didik ummah dengan ilmu * moga bermanfaat dan diredhai Allah ^_^

About Me

My photo
23, happy and contented. Future nation's hope.

Friday, May 1, 2015

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani Suaian Untuk Murid Buta Tahun 5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI MINGGU 1

MATAPELAJARAN            :Pendidikan Jasmani

KELAS                                    :5A

TARIKH                                 :14 April 2015

MASA                                   :7.40 pagi-8.40 pagi

TAJUK/UNIT                       :Unit 6 Lompat Kanggaru

STANDARD KANDUNGAN:

Aspek 1 Kecergasan Meningkatkan Kesihatan
Aspek 2 Aplikasi Pengetahuan dalam pergerakan
Aspek 3 Kesukanan

STANDARD PEMBELAJARAN

3.2.1 Melakukan aktiviti fizikal untuk meningkatkan kapasiti aerobik dalam jangka masa yang panjang
4.2.1 Mengenalpasti kesan senaman terhadap jantung
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal

ALATAN                               :Rod besi, bola berloceng, bakul, gelung rotan.



BAHAGIAN/
MASA
FOKUS PEMBELAJARAN
AKTIVITI
ORGANISASI
STRATEGI PDP/
BAHAN BANTU
MENGAJAR
SET INDUKSI
(5 MINIT)
Guru membimbing murid menggerakkan anggota badan
Murid membuat aktiviti memanaskan badan
Murid buat dalam satu bulatan

LANGKAH 1
(15 MINIT)
Murid dapat membengkokkan lutut dengan betul
Murid bersedia dalam keadaan tegak dan kaki dirapatkan.

Lutut difleksi ke kedudukan separa cangkung. Guru membetulkam kedudukan badan murid.

Apabila wisel dibunyikan, murid lompat ke hadapan sejauh mungkin.
Murid beratur dalam satu barisan.

Murid membuat lompatan satu per satu.
Nilai

-Keyakinan

BBM

-Wisel
LANGKAH 2
(15 MINIT)
Murid dapat mengaplikasikan cara melompat dengan betul.
Lompat Anak Sungai

Guru meletakkan peanda garisan permulaan. Murid berdiri di garisan permulaan.

Murid akan melompat 3 halangan rod besi yang disusun di hadapan berselang seli kiri dan kanan dengan jarak 1 meter antara 1 sama lain.
Murid mengambil giliran dengan beratur secara menegak.
Nilai

-Keyakinan

BBM

-Wisel
-Rod besi
LANGKAH 3
(20 MINIT)
Murid dapat bermaain sambil mengaplikasikan kaedah melompat.
1. Tiga gelung disusun sebaris.
2. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
3. Murid di hadapan bersedia untuk melompat.
4. Apabila wisel berbunyo, murid akan melompat ke dalam gelung hingga gelung terakhir untuk mengutip bola berloceng dalam bakul. Kemudia murid berpatan balik untuk melompat semula ke arah ahli kumpulan yang lain.
5. Aktiviti diteruskan lagi oleh ahli kumpulan yang lain.
6. Kumpulan yang paling pantas akan dikira pemenang.
Murid dibahagikan kepada dua kumpulan
BBM

- Wisel
- Gelung
- Bakul

Nilai

-Kerjasama
PENUTUP
(5 MINIT)
Murid dapat membuat pergerakan menyejukkan badan.
Murid melakukan aktiviti melonggarkan badan dan regangan static atau dinamik
Murid buat dalam bentuk 1 bulatan
Nilai

-Kerjasama





No comments:

Post a Comment